تبلیغات
وبلاگ نماز - دلایل استحباب و وجوب نماز در مسجد
  •   
  •   
  •   
  •   

خبرنامه

  • با عضویت در خبرنامه می توانید جدیدترین مطالب وبلاگ را در ایمیل خود دریافت و مشاهده کنید

    بعد از درخواست اشتراک ایمیل خود را چک کرده و لینک فعال سازی را تائید نمایید

آخرین مطالب

لوگوی حمایتی ما

  • وبلاگ نماز
    وبلاگ نماز | کلیپ, احکام, آداب, احادیث, نرم افزار

    ,وبلاگ نماز , کلیپ, احادیث , دانلود کتاب , احکام نماز , آثارواسرار نماز,داستانهای نماز, شیوه‌های دعوت به نماز, گالری تصاویر, نرم افزار, آداب نماز, نماز اولیاء وابرار, پرسش و پاسخ نماز

    حمایت ما با قرار دادن کد لگو ما در سایت و وبلاگ خود


امکانات وبلاگ

سایت مراجع تقلید

  •  آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)

  • دلایل استحباب و وجوب نماز در مسجد
    دلایل استحباب و وجوب نماز در مسجد

    مرحوم علامه طهرانی معتقد است كه مؤمن مسجد را تعمیر مى‏كند به تعمیر ظاهرى و باطنى و تعمیر ظاهرى آن است كه او را درست بنا مى‏كند، چراغش را روشن مى‏كند، او را جاروب مى‏نماید، مسجد را معطّر مى‏سازد. امّا عمارت و تعمیر باطنى مسجد به كثرت مصلّین و توجّه و حضور قلب آنها در مواقع صلاة است.

    مرحوم علامه آیة الله حاج سیّد محمّد حسین حسینی در فصل سوم كتاب انوار الملكوت مطالبی در باب نور ملكوت مسجد را مورد اشاره قرار داده است.

    ایشان در آن مقال در تفسیر آیه 29 و 30 از سوره أعراف بیان می دارد: همانطور كه سابقاً ذكر شد روح دین عبادت، و بهترین عبادت نماز است. خداوند براى آنكه مؤمنین در موقع عبادت حال و حضور قلب داشته باشند مكان هائى را معیّن فرموده كه در آنها نماز گزارند؛ گرچه همه جا مكان خداست و هر جا نماز گزارده شود صحیح است.

    و پیغمبر أكرم صلّى الله علیه و آله و سلّم فرموده است: جُعِلَتْ لِىَ الأرضُ مَسجِدًا و طَهُورًا؛ [براى من همه جاى زمین مسجد و پاك قرار داده شده است] لكن معلوم است جائى را كه به نام خدا بر اساس تقوى بنا كنند و با آداب شرعیّه او را تنظیف نمایند و از تجمّلات و زینت ها خالى سازند و براى او مأذنه و مِطهَره قرار دهند، و مؤمنین براى أداى فرائض دور هم جمع شوند و دل به خدا دهند، و با رابطه‏هاى قلبى در صفوف واحد یكدل و یك جهت به خدا متوجّه شوند، البتّه البتّه كما آنكه خدا مى‏فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون [سوره آل عمران (3) آیه 200] و امر به مرابطه و ارتباط بدن ها و حواسّ و دل ها مى‏كند، اثرش چندین برابر است.

    ایشان با تاكید بر این مطلب كه نماز توجّه دل به خدا و سپردن نفس است به او، می افزاید: دعا در حال نماز آنقدر مؤثّر است كه جلوى أمراض و گرفتاری ها و زلزله‏ها و مخاویف سماوى و فقر و احیاناً موت را مى‏گیرد؛ مضافاً به آنكه امراض نفس را علاج مى‏كند و مصلّى را به مقام تقوى و طهارت رهبرى مى‏نماید. حال اگر در این معنى مؤمنین دور هم گرد آیند و یكدل و یك جهت این معنى را از خداى خود تمنّى كنند به یك قدرت عجیب و پهناورى دست زده، و با توجّه آنها كارهاى ممتنع آسان و مشكلات حلّ مى‏گردد. چون بواسطه ارتباط نیروهاى قلب، یكى به دیگرى، نه تنها آن نیرو دو برابر مى‏شود بلكه به أضعاف مضاعفه افزایش مى‏یابد، و چنانچه افراد از دو زیاد شوند بطورى عجیب آن قدرت بالا مى‏رود كه چون به ده نفر برسد از حساب و إحصاء خارج مى‏گردد؛ لذا در روایت است كه چون عدّه مأمومین به ده نفر برسد حساب ثواب هاى نماز آنها را جز خدا كسى نداند.

    علّت استحباب خواندن نماز در مسجد

    علامه طهرانی در ادامه علّت استحباب خواندن نماز در مسجد و یا وجوب نماز در مسجد، مانند صلاة جمعه و صلاة عیدین با امام یا منصوب از ناحیه امام، را نه از جهت اختصاص نماز و مكان خدا به مسجد (كما آنكه علّت توجّه به كعبه و بیت الله الحرام نه از جهت اختصاص خدا به آن موضع است) بلكه از جهات دیگرى می داند كه با تدبّر و تأمّل معلوم مى‏گردد و خاطر نشان می كند: كعبه را چون مرد موحّد و خداشناس حضرت ابراهیم بنا نموده، اوّلین كسى كه علَم توحید را در جهان برافراشت و بت ها را شكست و بر زمین ریخت، و اوّلین كسى كه حاضر براى قربانى فرزندش در راه خدا شد و او را به قربانگاه برد، و اوّلین كسى كه بر مظاهر عالم پشت زد و خورشید و ماه و ستاره را معبود نشمرد، بلكه دل به ظاهر نداد و خدا را از ماوراء حجب با چشم دل دیدار كرد و فریاد لا أُحِبُّ الْآفِلین را به گوش جهانیان رسانید.

    بنابراین در آیه عنوان كلام، خداوند امر مى‏كند كه مؤمنین دل هاى خود را به هر جا كه محلّ سجده و اطاعت خدا و محلّ خضوع و خشوع و فناى در ذات اوست بسپارند، و وجهه‏هاى ظاهرى خود را نیز به مساجدى كه بر نام خدا بنا شده و محلّ سجده و اطاعت اوست بر خاك بگذارند و او را با اخلاص واقعى بخوانند.

    محل مسجد جایگاه شهادت نبی یا وصی اوست

    ایشان روایتی را از امام صادق به نقل از «كافى» بیان می كنند كه: «[شخصی گوید] به امام صادق علیه السّلام عرض كردم: من از نماز در مساجد خوشم نمى‏آید. حضرت فرمود: این طور مباش. هیچ مسجدى بنا نمى‏شود مگر اینكه بر قبر نبىّ یا وصىّ نبىّ كه به شهادت رسیده است مى‏باشد و از خون او بر این مسجد ترشّحى خواهد بود. و لذا خداى تعالى دوست دارد كه در آنجا ذكر او شود. پس نماز واجب و نوافل را در مسجد بجاى آور و قضاى نمازهاى فوت شده را نیز بجاى آور.»

    علامه طهرانی در ادامه طرح مباحث با تاكید بر این نكته كه مردم دو دسته‏اند: یك دسته كه هدایت خدا به آنها رسیده و در راه افتاده‏اند و رو به منزل سعادت مى‏روند، و دسته دیگر گمراهى بر آنها مُهر زده شده و ابداً از هدایت بهره‏اى ندارند، می گوید: خداوند فطرت این دو گروه را مختلف ایجاد فرموده، بعضى را از سجّین آفریده و هواى نفس و شهوت را بسیار با روح آنها آمیخته است، و گروهى را از علّیّین آفریده و هواى نفس را اندك در آنها آورده، روح آنها صافى و لطیف و نفس آنها طاهر و پاك است. و بازگشت این دو دسته به همان منزل و مقامى است كه از آنجا نزول كرده‏اند؛ هر كس به مأواى خود برمى‏گردد و به اصل خود بازگشت مى‏كند.

    این دو دسته با هم تفاوت بسیار دارند، آنها از شیطان تبعیّت مى‏كنند و اینان از رحمان. باد غرور و خود پرستى از مغزهاى آنان خارج نمى‏شود، و روح انقیاد و تسلیم و دیده حق بینى و ضمیر پاك و دل تابناك اینان همیشه جاوید است. كسى كه روحش در عالم تفرقه و اضطراب و در كشاكش عالم طبیعت سرگردان است و دیده‏اش به خدا باز نشده و مشرك است او نمى‏تواند تعمیر مساجد خدا بنماید، نه مسجد ظاهرى و نه مسجد باطنى، نه آبادانى صورى او مؤثّر است و نه اعمال نیكوى او بر حسب عقیده خود در اصلاح دل و قلب مؤثّر است؛ ما كانَ لِلْمُشْرِكینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِى النَّارِ هُمْ خالِدُونَ، إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاة وَ آتَى الزَّكاة وَ لَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى أُولئِكَ أَنْ یَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدین. [سوره التّوبة (9) آیه 17 و 18]
    اصولًا اثرات واقعیّه مترتّبه بر مسجد جز به دست مؤمنین به خدا و روز جزا و نمازگزاران و زكات دهندگان و از خدا فقط بیم‏داران صورت نمى‏گیرد.

    مؤمن مسجد را تعمیر می ‏كند به تعمیر ظاهرى و باطنى‏

    ایشان در ادامه با ذكر احادیثی در رابطه با عمارت مساجد، می افزایند: بارى مؤمن مسجد را تعمیر مى‏كند به تعمیر ظاهرى و باطنى: امّا تعمیر ظاهرى آن است كه او را درست بنا مى‏كند، چراغش را روشن مى‏كند، او را جاروب مى‏نماید، مسجد را معطّر مى‏سازد.

    قالَ رَسولُ اللهِ صلّى الله علیه و آله: مَن بَنَى مَسجِدًا و لَو مَفحَصَ قَطاة بَنَى اللهُ لَهُ بَیتًا فى الجَنَّة. [رسول خدا فرمودند: كسى كه مسجدى بسازد گرچه به اندازه آشیانه كبوترى باشد خداوند خانه‏اى در بهشت براى او خواهد ساخت.]

    و همچنین، قال رسول الله صلّى الله علیه و آله: مَن أسرَجَ فى مَسجِدٍ مِن مَساجِدِ اللهِ سِراجًا لَم تَزَلِ المَلائِكَة و حَمَلَة العَرشِ یَستَغفِرُونَ لهُ ما دامَ فى ذَلِكَ المَسجِدِ ضَوءٌ مِنَ السِّراجِ. [رسول خدا فرمود: كسى كه چراغى را در مسجدى از مساجد خدا روشن كند پیوسته ملائكه و عرشیان براى او طلب مغفرت مى‏كنند تا وقتى كه نور این چراغ در مسجد متلألأ است.]
    ولى البتّه باید مسجد را ساده بنا نمود و از هرگونه زینتى عارى كرد.

     

اپلیکیشن موبایل
خوشحالیم که میتونم توی موبایل هم همراه شما باشم. تا الان تونستم نسخه اندروید و آیفون رو آماده کنم . دانلود کنید نصب کنید لذت ببرید …

 

 

 

منوی کاربری