تبلیغات
وبلاگ نماز - نماز و آثار و فواید آن
  •   
  •   
  •   
  •   

خبرنامه

  • با عضویت در خبرنامه می توانید جدیدترین مطالب وبلاگ را در ایمیل خود دریافت و مشاهده کنید

    بعد از درخواست اشتراک ایمیل خود را چک کرده و لینک فعال سازی را تائید نمایید

آخرین مطالب

لوگوی حمایتی ما

  • وبلاگ نماز
    وبلاگ نماز | کلیپ, احکام, آداب, احادیث, نرم افزار

    ,وبلاگ نماز , کلیپ, احادیث , دانلود کتاب , احکام نماز , آثارواسرار نماز,داستانهای نماز, شیوه‌های دعوت به نماز, گالری تصاویر, نرم افزار, آداب نماز, نماز اولیاء وابرار, پرسش و پاسخ نماز

    حمایت ما با قرار دادن کد لگو ما در سایت و وبلاگ خود


امکانات وبلاگ

سایت مراجع تقلید

  •  آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)

  •  نماز و آثار و فواید آن
    نماز و آثار و فواید آن

    نویسنده: آیت الله جوادی آملی

    بحث پیرامون عظمت نماز و فوائد نماز و همچنین اشاره به آثار سوء ترك نماز یا آثار سوء بدنمازی است و عصاره این بحث در سه فصل خلاصه می‌شود:

    فصل اول: آنچه كه به انبیاء و اولیاء ـ علیه السّلام ـ رسیده است و سیره آنها از طرف قرآن كریم تبیین شد.

    فصل دوم: درباره منافع نماز و فوائد سودمند نماز و عظمتی كه اسلام برای نماز و نمازگزار قائل است.

    فصل سوم: عواقب وخیم تاركان نماز یا تضییع كنندگان نماز یا كسانی كه نماز را به بی‌حرمتی می‌گیرند و برای آن ارجی قائل نیستند.

    فصل اول:

    انبیاء ابراهیمی ـ علیه السّلام ـ با نماز مأنوس بودند چه اینكه قبل از ابراهیم خلیل ـ علیه السّلام ـ هم با نماز محشور بودند ولی آنچه فعلاً در روی زمین حكومت می‌كند دین ابراهیمی است و پیروان انبیاء ابراهیمی‌اند كه موحدان زمین را تشكیل می‌دهند، ذات اقدس الله درباره‌ی خلیل خود ابراهیم می‌فرماید: مهمترین خواسته خلیل حق این بود كه خدایا مرا اقامه كننده نماز قرار بده و همچنین ذریه مرا برپا دارنده نماز بساز «رَبِّ اجْعَلْنی مُقیمَ الصَّلوةِ و مِنْ ذُرِّیَّتی» چه اینكه فرزند خود را وقتی در كنار كعبه به ودیعت الهی سپرد عرض كرد پروردگارا من اینها را در این وادی غیر ذی‌زرع نهادم.«رَبَّنا لِیُقیمُوا الصَّلوةَ فَاجْعَلْ اَفئدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوی اِلَیْهِم» برای اینكه از كنار خانه وحی، اقامه نماز آغاز بشود و این اقامه نماز با ذریه من انجام بگیرد من اینها را به ودیعت در كنار خانه تو به صاحب‌خانه سپردم تا هدف اینها كه اقامه نماز است محقق بشود. همین دعا و دعوت خلیل حق در ذریه‌اش جلوه كرد.

    یكی از ذراری برجسته حضرت ابراهیم موسای كلیم است كه آغاز وحی او با دستور نماز شروع می‌شود وقتی خدا به موسای كلیم وحی فرستاد و فرمود آنچه را كه بر تو تلاوت می‌شود استماع كن و بدان «اِنَّی اَنَا الله لا اِلهَ اِلاّ اَنَا» آنگاه فرمود «اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِكری» نماز را برای احیای یاد من اقامه كن.

    وقتی نوبت به عیسای مسیح ـ علیه السّلام ـ می‌رسد معرفی قرآن درباره عیسای مسیح این است كه عیسی فرمود:«وَ اَوْصانِی بِالصَّلوةِ وَ الزَّكوةِ ما دُمْتُ حَیّاً» یعنی من تا زنده‌ام با نمازم وقتی هم كه رحلت كردم باز با نماز در آن عالم هستم. یكی از انبیاء ابراهیمی، اسماعیل صادق الوعد است كه یك سیره خاص و مخصوص به خود دارد. قرآن كریم در تبیین سیره آن حضرت می‌فرماید:«وَ كانَ یَأمُرُ اَهْلَهُ بِالصَّلوةِ» یعنی نه تنها خود نماز را اقامه می‌كرد بلكه اهلش را به اقامه نماز امر می‌كرد.

    نوبت به وجود مبارك پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ كه رسید خدا به او فرمود:«وَ أمُرْ‌ اَهلَكَ بِالصَّلوةِ وَ اصْطَبِر عَلَیْها» و آیه «اَقِمِ الصَّلوة لِدلُوكِ الشَّمس اِلی غَسَقِ اللیْل» كه خطاب مستقیم به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ است و شامل امت اسلامی می‌شود نماز پنج وقت را از دلوك شمس الی غسق اللیل كه چهار نماز است « اِنَّ قُرآنَ الْفَجر كانَ مَشْهوداً» كه پنجمین نماز است یعنی نماز صبح. وقتی این فرایض پنج‌گانه را به جا آوردی نوبت به نافله می‌رسد كه این نافله برای تو تنظیم شده است به عنوان وجوب گرچه برای دیگران برای دیگران نافله است فرمود:«وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ» این تهجد امر است وامر لزومی نه اینكه برای تو مستحب است نافله یعنی زائد، یعنی یك واجد زائدی است بر تو. گرچه برای دیگران امر نیست اما برای تو امر خاصی مقرر شده است. باری درباره رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ هم این چنین مسئله نماز را ترسیم كرده است.

    درباره رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ رسیده است كه در جلسات علمی یا غیر علمی می‌نشست و سخن می‌گفت و سؤال می‌كرد و جواب سؤال می‌داد و خلاصه مسائل را به عرض حضرت می‌رساندند، اما همین كه موقع نماز فرا می‌رسید، «اِذا حَضَرتِ الصِّلوةُ كَاَنَّهُ لا یَعْرِفُهُمْ و لا یَعْرِفُونَهُم» مثل اینكه حاضری را نمی‌شناخت و حاضران هم او را نمی‌شناختند، اهمیت نماز طوری در حضرت اثر می‌كرد كه فوراً جلسه رسمی را ترك می‌كرد و به نماز می‌پرداخت. بعداً ممكن بود آن جلسه را ادامه دهد. این بر اثر آن گرایش به نماز است كه از راه وحی تصعیدی نصیب اینها می‌شود كه اینها از یاد حق لذت می‌برند. پس انبیاء ـ علیهم السّلام ـ آنچنانند و ائمه ـ علیهم السّلام ـ این چنینند و پیروان اینها هم كه مؤمنین راستیند اینها هم همین راه را طی می‌كنند.

    وقتی مؤمنین را قرآن معرفی می‌فرماید:«قَدْ اَفْلَحَ المُؤمِنونَ الَّذینَ هُم فی صَلاتِهِم خشِعُون» یا «اِنَّما المُؤمِنون الَّذینَ آمَنوا بِاللهِ و رَسُولِهِ وَ اَقامُوا الصَّلوةَ» اولین وظیفه عبادی كه بعد از اعتقاد دینی ذكر می‌شود درباره مردان باایمان همان نماز است بعد مسئله زكوة و سایر فروع دین گاهی مطرح می‌شود و این مؤمنین از آن جهت كه جزء پیروان راستین انبیاء و اولیاءاند گویا نماز بر اینها واجب شده است. یعنی قرآن تعبیری درباره نماز بر مؤمنین دارد كه مشابه آن تعبیر را درباره نبوت برای مؤمنین یا هدایت برای متقین دارد. توضیح مطلب این است كه با اینكه قرآن نماز را بر همه واجب كرده است مسئله اقامه نماز بر هر مكلفی واجب است ولی درباره خصوص مؤمنین فرمود:«اِنَّ الصَّلوة كانَتْ عَلَی المؤمِنینَ كِتاباً مَوْقُوتاً» نماز برای مردم باایمان یك امر تثبیت شده است. مثل اینكه درباره نبوت هم آمده كه«ما اَرْسَلناكَ اِلاّ كافَّةً للنّاسِ» یا در آیه‌ای دیگر «و ما اَرْسَلْناكَ اِلاّ رَحْمَةً للْعالَمینَ» ولی در مورد بهره‌مندان از رسالت و نبوت، نام مردان با ایمان را یاد می‌كند كه در سوره آل عمران فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَی الْمُؤمنین اِذْ بَعَثَ فیهم رَسُولاً مِنْ اَنُفُسِهِم» مشابه آن تعبیری است كه درقرآن كریم درباره قرآن فرمود: «شَهْرُ رَمَضان الّذی اُنْزِلَ فیه الْقُرآنُ هُدیً للنّاس» معذالك فرمود« الم ذالِكَ الكِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدیً للمُتَّقین» با این كه همه مردم موظفند از قرآن بهره ببرند اما چون مردان پرهیزگار طرفی می‌بندند فرمود: قرآن برای هدایت متقیان است.

    بخش دوم

    قرآن فوائد فراوانی برای نماز ذكر می‌كند. می‌فرماید: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهی عَنِ الفَحْشاءِ وَ المُنكَر» نماز جلوی زشتی را می‌گیرد زیرا طهارت هست شرایط و عادات و آدابی دارد. حلیّت مكان می‌طلبد و حلیت لباس می‌طلبد. طهارت مكان می‌طلبد و طهارت لباس می‌طلبد.

    بعضی شرطند، بعضی شطرند (جزءاند) بعضی وجوبی، بعضی ندبی، بعضی عنوان ادب و دستور و سنّت. این مجموعه، نماز را می‌سازد البته چون جهان طبیعت، جهان تأثیر و تأثر متقابل است همان طور كه «اِنَّ الصّلوةَ تَنْهی عَنِ الفَحْشاء وَ المُنْكَرِ» اِنَّ الفَحْشاءِ هم تَنْهی عَنِ الصَّلوة كسی كه اهل فحشاء و منكر است توفیق خواندن نماز ندارد. اینها یك تضاد متقابل دارند ممكن نیست كه نماز جلوی فحشاء را بگیرد ولی فحشاء اثر منفی در مورد نماز نگذارد. همان طوری كه نمازگزار از فحشاء منزه است، انسان فحاش یا فاحش یا بدعمل هم توفیق انجام نماز را ندارد. این اولین فایده‌ای كه قرآن كریم برای نماز ذكر می‌كند و فایده اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، همه این منابع را در سوره مباركه معارج می‌توانید بیابید این سوره معارج در مكه نازل شده سخن از زكوة فقهی نبوده، چون زكوة فقهی مصطلح در مدینه واجب شده، ولی سوره مباركه معارج كه سوره مكّی است فرمود :«اِنَّ الانسانَ خُلِقَ هَلُوعاً اِذا مَسَّهُ الشَّرُ جَزُوعاً وَ اِذا مَسَّهُ الخَیْرُ مَنُوعاً اِلاّ المُصَلّین» این هلوع بودن، جزوع بودن،بی قرار بودن، منّاع خیر بودن، خیر و بركات را برای خود خواستن، خیر را توسعه ندادن، شرح صدر نداشتن، جزع را تحمل نكردن و خیر را برای دیگران طلب نكردن، اینها جزء رذایل اخلاقی است كه هر بخشی برای خود آثار سوء آن بخش را دارد. بخش مربوط به تورم و احتكار و گرانی، تطفیف و كم فروشی و بخشی هم در مسائل سیاسی است كه اگر یك حادثه تلخی آمد به گروه‌های دیگر وابسته می‌شود، جزع می‌كند، بی صبری نشان می‌دهد. اگر همه اینها تحلیل شود تمام رذایل اخلاقی و اجتماعی مانند آن از آن استنباط می‌شود. فرمود انسان طبیعتاً این چنین است، گرچه فطرتاً موحد است، فطرت انسان البته حق‌خواه و حق‌طلب است كه «فِطْرَةَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبدیلَ لِخَلْقِ اللهِ» اما طبیعت انسان كه «اِنّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طینٍ» مبتلا به رذایل اخلاقی است این جنبه «طین لاذب» بدون «حَمأمَسْنُون» بودن،«سلسال» بودن و امثال ذلك این رذایل طبیعت و ماده را به همراه دارد. بنابراین انسان طبعاً هلوع است گرچه فطرتاً موحد و خیرخواه.

    نماز به انسان می‌گوید حقوق دیگران را نگیر، بلكه با خدا رابطه پیدا كن، و وقتی با خدا رابطه پیدا كردی رزق را از او می‌طلبی و این «نعبد»گفتن و متكلم مع الغیر آوردن و دعاها را به صورت متكلم مع الغیر ذكر كردن و خیر دیگران را خواستن و دیگران را در خیر خود سهیم دانستن ایجاب می‌كند كه انسان در مسائل اقتصادی هم دیگران را فراموش نكند.

    این دینی كه دستور می‌دهد در سحرها برخیز و چهل مؤمن را لااقل دعا كن، دستور روز هم این است كه حداقل چهل مؤمن را دستگیری بكن، مشكلات چهل مؤمن را هم برطرف بكن. این دستور شبانه برای تهذیب روزانه است. باری بسیاری از فضایل اخلاقی را در سوره معارج به بركت نماز تبیین می‌كند و بسیاری از رذایل اخلاقی را به بركت نماز می‌زداید، فرمود اینها كسانی هستندكه تن به تباهی نمی‌دهند و از زهد معنوی برخوردارند.

    فایده دیگری كه ذات اقدس الله برای نماز ذكر می‌كند در سوره مباركه حمد بیان شده است: این كه بگویید «ِایّاكَ نَعْبُدُ و اِیّاكَ نَسْتَعین» اما راه استعانت را هم مشخص كرده است. فرمود:«وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة ...» شما اگر بخواهید از مدد غیبی برخوردار باشید به وسیله نماز از خدا استعانت كنید. خدایی كه خیر معین است و خیر معاون، به اعانت شما توجه می‌كند، پس نماز بهترین رابط است بین خلق و خالق و عبد و مولی كه از این راه فیض مولی به خلق و عبد برسد از این جهت فرمود:«وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ اِنَّها لَكَبیرَةٌ اِلاّ عَلَی الخاشِعینَ»

     

اپلیکیشن موبایل
خوشحالیم که میتونم توی موبایل هم همراه شما باشم. تا الان تونستم نسخه اندروید و آیفون رو آماده کنم . دانلود کنید نصب کنید لذت ببرید …

 

 

 

منوی کاربری