تبلیغات
وبلاگ نماز - آثار اجتماعی و جهانی نماز جماعت و مسجد
  •   
  •   
  •   
  •   

خبرنامه

  • با عضویت در خبرنامه می توانید جدیدترین مطالب وبلاگ را در ایمیل خود دریافت و مشاهده کنید

    بعد از درخواست اشتراک ایمیل خود را چک کرده و لینک فعال سازی را تائید نمایید

آخرین مطالب

لوگوی حمایتی ما

  • وبلاگ نماز
    وبلاگ نماز | کلیپ, احکام, آداب, احادیث, نرم افزار

    ,وبلاگ نماز , کلیپ, احادیث , دانلود کتاب , احکام نماز , آثارواسرار نماز,داستانهای نماز, شیوه‌های دعوت به نماز, گالری تصاویر, نرم افزار, آداب نماز, نماز اولیاء وابرار, پرسش و پاسخ نماز

    حمایت ما با قرار دادن کد لگو ما در سایت و وبلاگ خود


امکانات وبلاگ

سایت مراجع تقلید

  •  آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)

  • آثار اجتماعی و جهانی نماز جماعت و مسجد
    آثار اجتماعی و جهانی نماز جماعت و مسجد


    1. نماز جماعت؛ اولین تشكل اجتماعی اسلام

    اولین حكم شرعی كه از سوی خداوند بر پیامبر و مسلمین تشریع گردید، نماز بود و اولین نماز تاریخ اسلام با حضور سه نفر در روز دوم بعثت، به جماعت برگزار شد. به این ترتیب پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت خدیجه(س)، نخستین تشكل اجتماعی اسلام را حول محور عبودیت و نماز، شكل دادند.

    اینكه اولین بروز و ظهور عملی اسلام، نماز جماعت قرار داده شده است حكایت از اهتمام فوق العاده اسلام به اتحاد و یكپارچگی و انسجام مسلمین برای اقامه كلمه توحید و نفی تمام مظاهر كفر و شرك و نفاق حكایت می كند؛ زیرا نماز جماعت هم شامل اقرار همگانی به توحید است و با شرط قصد قربت در آن اخلاص در توحید محقق می شود، هم نفی و مبارزه عملی با كفر و شرك است و با صیغه متكلم مع الغیر در «إیّاك نعبُد و ایّاك نستعین ...» این حقیقت متجلی می شود و هم نفی نفاق است چرا كه مهم ترین ریشه و روش منافق، دوری از اجتماع اهل ایمان و برهم زدن وحدت و انسجام است كه التزام به جماعت در پنج وقتِ نماز این روحیه را در هم می شكند.

    اصل تشریع نمازهای یومیه به جماعت بوده و نماز فرادی، رخصت است لذا برخی فرقه های اسلام - حنابله - جماعت را در نمازهای یومیه واجب می دانند و سایر فرقه ها، مستحب مؤكد. از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «مَن سَمِعَ النّدآءَ فارِغاً صحیحاً فلَم یُجِب فلاصلاةَ له»

    2- اسلام تنها دین اجتماعی

    علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می نویسد: «شك نیست كه اسلام تنها دینی است كه اساس آئین خود را خیلی صریح و روشن بر پایه اجتماع قرار داده و در هیچ شأنی از شئون خود نسبت به اجتماع بی اعتنا نبوده است .... و تمام احكام و مقررات را در یك قالب اجتماعی بیان داشته و تا آنجا كه ممكن بوده است روح اجتماع را در جمیع احكام و مقررات خود تنفیذ نموده است.»

    وی می افزاید: «... ما می بینیم كه شارع مقدس مثلا در موضوع جهاد آن اندازه از اجتماع را لازم انسته كه دشمن از پا در آید و نیروی اسلام غالب و پیروز شود و همچنین در باب روزه و حج می بینیم كه این دو حكم را بر هر مستطیعی كه دارای عذر نیست واجب فرموده و بدیهی است كه با این ترتیب لازم است كه تمام كسانی كه واجد شرایط هستند همه با هم روز و حج را انجام داده و وظایف خود را در عید فطر و قربان با انجام نمازی كه در این دو عید تشریع شده است، خاتمه دهند ولی در عوض هفته ای یكبار در هر چهار فرسخ تشكیل یك جماعت واحدی را بنام نماز جمعه واجب فرموده است....»

    علامه طباطبایی تأكید می كند: «چیزی كه هست آنكه سنت اسلامی بر این قرار گرفته كه نمازهای یومیه نیز تا آنجا كه میسّر است به جماعت اقامه شود و از طرفی به موجب اخبار وارده، بر مردم لازم است كه اقامه سنت كرده و به آن بی اعتنا نباشند و رسول خدا در باره جمعیتی كه حضور در جماعت را ترك كرده بودند، چنین فرمود: «نزدیك است درباره مردمی كه نماز جماعت مسجد را ترك كرده اند چنین دستور دهم كه هیزم جمع نموده و به در خانه آنها بریزند و سپس خانه را بر آنها آتش زنند....»

    3- آثار اجتماعی و جهانی نماز جماعت و مسجد

    فضل بن شاذان از امام رضا(ع) از فلسفه نماز جماعت سؤال می كند، حضرت در جواب ابتدا از آثار جهانی ، سپس آثار اجتماعی و در آخر از آثار فردی آن سخن گفتند: «لِئلّا یكون الإخلاص و التوحید و الإسلام و العبادةُ لله إلا ظاهراً مكشوفاً مشهوداً لأنَّ فی اظهاره حجةٌ علی اهل المشرقِ و المغربِ لله عزّوجلَّ و لِیكونَ المنافقُ و المُستَخِفُّ مؤَدّیاً لِما أقرَّ به یُظهِرُ الاسلامَ المراقبةَ و لِیكونَ شهاداتُ النّاسِ بالاسلامِ مِن بعضِهِم لِبعضٍ جائزةٌ ممكنةٌ مع ما فیه من المساعدةِ علی البرِّ و التقوی و الزَّجرِ عن كثیرٍ من معاصی الله عزّو جلّ»

    امام فرمودند: «برای اینكه اخلاص و توحید و اسلام و بندگی خدا ظاهر و آشكار گردد و از طریق حجت خداوند عزوجل بر اهل شرق و غرب تمام شود و نیز جریانات منافق داخلی و همچنین مسلمانان سهل انگار و ضعیف الایمانی كه نماز و احكام شرعی را سبك می شمارند با برپایی نمازهای جماعت، تكلیف و موضعشان مشخص شود و دیگر اینگونه نباشد كه عده ای ادعای اسلامیت كنند ولی در عمل، تعبدی به شعائر و مقدسات و فرائض دینی نداشته باشند و برای مردم امكانی به دست آید كه بتوانند به اسلامیت همدیگر - با ملاك و معیار نماز جماعت - گواهی دهند و با این همه در نماز جماعت زمینه ای برای كارهای نیك و تعاون بر امور بر و تقوی و همكاری در مسایل رفاهی و خیرات و ... وجود دارد و نیروی بازدارنده ای در برابر بسیاری از معاصی.»

    با توجه به روایت جامع فوق می توان آثار نماز جماعت را در بعد اجتماع و امت اسلامی این گونه برشمرد:

    1-3. اتمام حجت بر شرق و غرب

    نماز جماعت و حضور پرشور در مساجد به تبلیغ و اظهار دین اسلام كمك می كند. دین اسلامی كه عصاره اش نفی بندگی غیر خدا در پناه بندگی خالص برای خداست. این اظهار اسلام و توحید و عبودیت در منظر جهانیان باعث می شود تا رایحه خوش توحید، از مسیر اتحاد مؤمنین به مشام خوبان و بدان عالم برسد. آنها با استشمام این رایحه روح افزا با امیدی مضاعف در برابر هرآنچه آن ها را از نعمت حریت حقیقی محروم و به رقیت و ذلت كشانده است قد عَلم كنند.

    یك روز لات و هبل و عزی ها نماد بردگی و رقیت بودند كه به بركت نماز مسلمین از كنار كعبه تا طائف و یثرب، بالاخره به دست آزادشدگان توحید، درهم شكسته شدند و امروز جرثومه های این مذلت حاكمان وابسته به آمریكا و سردمداران كشورهای غربی و در رأس همه شیطان بزرگ است كه در مقابل چشم جهان، بت ابرقدرتی شان در حال خرد شدن است. این جوشش انقلابی كه در جوامع اسلامی در قالب بیداری اسلامی و در سایر ممالك در پوشش جنبش های اعتراضی همگانی رخ نموده است، از آثار جماعت و مسجد مسلمانانی است كه در تمام شرایط این سنگر استراتژیك را رها نكردند و اینك نقش الهام بخشی نماز جمعه و جماعت خود را به نظاره نشسته اند. تازه این از نتایج سحر است، باش تا صبح دولتش بدمد.

    2-3. یك سره شدن كار نفاق

    امام رضا(ع) یكی از فوائد التزام به نماز جماعت را تمیز و جدایی راه اسلام ناب از اسلام منافقین و به تعبیر امام راحل(ره)، اسلام آمریكایی می دانند. وقتی شعار مسلمان اتحاد و اجتماع حول نماز جماعت و مسجد شد و از آنجا كه نماز بدون نفی همه قدرتهای غیر الهی اصلا نماز نیست، دیگر مفری برای منافق وجود نخواهد داشت كه بتواند در ظاهر ادعای اسلام كند و در باطن با كفر و شرك، هم پیاله شود.

    شاخص مؤمن حقیقی التزام به مسجد و جماعت است و هر كس غیر از این رفتار كند، چه منافق باشد و چه كاهل و كوچك شمارنده ی احكام شریعت، خواه ناخواه موضعش برای اهل ایمان روشن می گردد و بین مؤمنین و آن دو گروه - منافقین و مستخفّین به جماعت و مسجد - مرز روشنی كشیده خواهد شد تا كسی نتواند از تظاهر به اسلام برای خود كلاهی بدوزد. كار باید به جایی برسد كه تنها معیار و ملاك برای شهادت دادن به مسلمانی یك فرد، حضور او در مسجد و جماعت باشد وگرنه یا منافق است یا مسلمان ضعیف و شناسنامه ای!

    3-3. نماز جماعت، زمینه همدردی و پشتیبانی از امت اسلام

    حضور منظم و مستمر در مسجد و نماز جماعت باعث می شود مسلمانان از طریق سخنرانی ها و سایر روشهای اطلاع رسانی، از اوضاع و احوال سایر برادران و خواهران ایمانی خود، در محله، شهر، كشور و جهان - به سرعت آگاهی یابند و علاوه بر آن به دلیل تأثیر جمع در برانگیخته شدن احساسات پاك اسلامی و انسانی برای رفع نیاز و كمك به مسلمانان گرفتار، بسیج شوند.

    این كاركرد نماز جماعت را حداقل ما در 4 دهه گذشته به خوبی لمس كرده ایم. ابتدا در پیوستگی با انقلابیون سایر محلات و شهرهای ایران در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی، سپس در سازماندهی نیروهای مردمی برای مقابله با گروهك ها و فرقه های ضد انقلاب، بار دیگر در تهیج و بسیج نیروی مردمی برای دفاع از مرزهای میهن اسلامی و پشتیبانی از رزمندگان در دوران جنگ، در مواقع متعدد در تحریك عواطف و جذب كمك های مردم برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی و غیرطبیعی در داخل و خارج كشور، زلزله منجیل و رودبار، زلزله بم، سیل پاكستان و ... نمونه های این تأثیر جماعت و مسجد است و در اوج آن امروز نقش جماعت و مسجد را در مخابره به روز اخبار بیداری اسلامی به تمام بدنه امت اسلامی و برانگیختن غیرت دینی در حمایت های مادی و معنوی گسترده از این موج اسلامی، شاهد هستیم.

    4-3. دفع فتنه ها و نهی از منكر

    براساس فرمایش امام رضا(ع) یكی از بركات تجمع و اتحاد مسلمین در مسجد و با محوریت نماز جماعت، انتقال نگرانی ها از بروز مشكلات و فتنه ها و شیوع برخی منكرات و معاصی در جامعه - اعم از جامعه كوچك محله تا جهان اسلام - است. مؤمنین با رد و بدل كردن دلواپسی ها و اخبار نگران كننده خود درباره منكرات و معاصی در حال رواج، به چاره جویی و اقدامات دفاعی و اصلاحی می پردازند. این اتفاق و اتحاد قطعا مصداق امر به معروف و نهی از منكر خواهد بود و مورد تأییدات الهی، لذا تجربه نشان داده است كه هرگاه اهل مسجد و جماعت و جمعه بر روی انحراف و فتنه ای دست گذاشته اند، آن را از ریشه كنده اند و هرگاه غفلت كرده اند، از دیگران هم كاری برنیآمده است.

    4. مسجد؛ مبدأ و منتهای بیداری اسلامی

    امروزه دیگر سخن از بیداری اسلامی برای هیچ كس در دنیای سخن از آرزوها و خیالات نیست. كوردل ترین دشمنان هم اعتراف می كنند كه سرمایه انقلاب ها و خیزش های جدید در كشورهای عربی فقط الله اكبر و نماز و مسجد است. اگرچه در داخل برخی طلحه و زبیرها سعی دارند هم صدا با صهیونیسم ها، این حركت را بی ارتباط به اسلام و انقلاب اسلامی جلوه دهند ولی عِرض خود می برند و زحمتی هم برای ما ندارند.

    به هرحال خاستگاه و زایشگاه بیداری اسلامی قطعاً مساجد بوده است اما نكته ای كه اهمیتش از این هم بالاتر است این است كه تمام انقلاب هایی كه در سایه بیداری اسلامی شروع شده است، به مسجد و نماز جماعت هم ختم می شود. در مصر، اولین رئیس جمهور واقعی مردمی به جای ادای تشریفات به یادگار مانده از دوران حسنی نامبارك، به مسجد می رود و اولین حضور رسمی خود را در نماز جماعت اعلام می نماید. در لیبی و تونس و ... هم وضعیت همین است. به عبارتی انقلابیون به خوبی فهمیده اند كه همان چیزی كه رمز پیروزی بر فراعنه جدید است، رمز بقای انقلاب و عزت هم هست.



     

اپلیکیشن موبایل
خوشحالیم که میتونم توی موبایل هم همراه شما باشم. تا الان تونستم نسخه اندروید و آیفون رو آماده کنم . دانلود کنید نصب کنید لذت ببرید …

 

 

 

منوی کاربری