تبلیغات
وبلاگ نماز - نماز جمعه در قرآن مجید
  •   
  •   
  •   
  •   

خبرنامه

  • با عضویت در خبرنامه می توانید جدیدترین مطالب وبلاگ را در ایمیل خود دریافت و مشاهده کنید

    بعد از درخواست اشتراک ایمیل خود را چک کرده و لینک فعال سازی را تائید نمایید

آخرین مطالب

لوگوی حمایتی ما

  • وبلاگ نماز
    وبلاگ نماز | کلیپ, احکام, آداب, احادیث, نرم افزار

    ,وبلاگ نماز , کلیپ, احادیث , دانلود کتاب , احکام نماز , آثارواسرار نماز,داستانهای نماز, شیوه‌های دعوت به نماز, گالری تصاویر, نرم افزار, آداب نماز, نماز اولیاء وابرار, پرسش و پاسخ نماز

    حمایت ما با قرار دادن کد لگو ما در سایت و وبلاگ خود


امکانات وبلاگ

سایت مراجع تقلید

  •  آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)

  • نماز جمعه در قرآن مجید

    دین مقدس اسلام، بیش از هرچیز به وحدت و یكپارچگی مسلمانان اهمیت داده، می‏كوشد تا به هر وسیله‏ ی ممكن، این معنا تحقق پیدا كند. از این رو، عواملی كه منجر به پراكندگی و گسستگی صفوف مسلمان‏ها می‏گردند، در اسلام از منفورترین پدیده‏ها به شمار می‏روند. دروغ، غیبت، تهمت، نفاق، سخن‏چینی و... مفاهیمی از این گونه‏اند و متقابلاً عوامل و پدیده‏ هایی كه به نوعی انسجام و یكپارچگی آنان را حفظ كند، جزو محبوبترین عوامل هستند. در این راستا، نماز جمعه از اهمیت وافری برخوردار است؛ به نحوی كه در قرآن اهل ایمان در روز جمعه به برپا داشتن نماز جمعه و دوری از كارهای مخالف آن مأمور گشته‏اند.

    برای نمونه بنگرید به:

    الف ـ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِكُمْ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ

    تَعْلَمُونَ ؛1

    ای كسانی كه ایمان آورده‏اید! هنگامی كه برای نماز روز جمعه ندا در داده می‏شود به سوی ذكر خدا بشتابید، و خرید و فروش را رها كنید. اگر بدانید این برای شما بهتر است.

    مورد خطاب آیه، اهل ایمان می‏باشند. بنابراین، «ایمان» مقتضی اهتمام به اقامه‏ی نماز جمعه، و اعراض و وانهادن كارهای مخالف آن می‏باشد. «نودی» از ماده‏ی «نداء»، بانك برآوردن، و در این جا به معنای اذان است؛ زیرا در اسلام ندایی برای نماز جز اذان نداریم. به این ترتیب، هنگامی كه صدای اذان نماز جمعه بلند می‏شود، اهل ایمان موظفند كسب و كار را رها كرده، به سوی نماز كه مهمترین یاد خدا است بشتابند.2 مرحوم علامه‏ی طباطبایی هم به همین مضمون اشاره دارد.3

    گفتنی است كه در برخی از روایات در مورد نمازهای روزانه آمده است كه برای شركت در نماز با آرامش گام بردارید، ولی در مورد نماز جمعه، آیه فوق می‏فرماید: فاسعوا؛ بشتابید. و این دلیل بر اهمیت فوق العاده نماز جمعه است. منظور از «ذكرالله» در درجه‏ی اول نماز است، ولی می‏دانیم كه خطبه‏های نماز آمیخته‏ی با ذكر خداست، و در حقیقت بخشی از نماز جمعه است. بنابراین برای شركت در خطبه ‏ها نیز باید تسریع كرد.

    جمله ‏ی «وذروالبیع» به این معناست كه با شنیدن اذان در روز جمعه، خرید و فروش را ترك كنید و به نماز جمعه بشتابید. البته مراد خصوص ترك داد و ستد نیست، بلكه ترك هر عملی كه موجب اعراض از نماز جمعه گردد، مورد نظر آیه است و ذكر خصوص داد و ستد به این جهت است كه داد و ستد از پرفایده‏ترین اعمال آدمی در دنیا است. وقتی این عمل را می‏بایست ترك كرد، ترك بقیه‏ ی اعمال معارض با نماز جمعه به طریق اولی است. جمله‏ی «ذلكم خیرلكم» اشاره دارد به این كه در هنگام ظهر در روز جمعه، بهترین كار، اقامه ‏ی نماز جمعه است و هیچ عمل دیگری جای آن را نمی‏گیرد.

    ب ـ فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثیراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏؛

    و چون نماز گزارده شد. در [روی] زمین پراكنده گردید و فضل خدا را جویا شوید و خدا را بسیار یاد كنید باشد كه شما رستگار گردید.

    منظور از قضأ صلوة، اقامه نماز جمعه، و تمام شدن آن است و مراد از «انتشار در ارض» متفرق شدن مردم در زمین و مشغول شدن در كارهای روزانه برای به دست آوردن فضل خدا (رزق و روزی) است و اگر در میان همه كارهای روزانه فقط طلب رزق را نام برده برای این بود كه مقابل ترك بیع در آیه قبلی واقع شود، لیكن از آنجایی كه ما در آیه قبلی گفتیم كه منظور از ترك بیع همه كارهایی است كه آدمی را از نماز باز می‏دارد، لاجرم باید بگوییم منظور از طلب رزق هم همه كارهایی است كه عطیه‏ی خدای تعالی را در پی دارد، چه طلب رزق و چه عیادت مریض، و یا سعی در برآوردن حاجت مسلمان، و یا زیارت برادر دینی یا حضور در مجلس علم، و یا كارهایی دیگر از این قبیل.4

    ناگفته پیداست كه امر به «انتشار در زمین» و «طلب روزی» امر وجوبی نیست، بلكه به اصطلاح «امر بعد از نهی» است، و دلالت بر جایز بودن انتشار می‏كند، ولی بعضی از این تعبیر چنین استفاده كرده‏اند كه تحصیل روزی بعد از نماز جمعه مطلوبیت و بركتی دارد، و در حدیثی آمده است كه پیامبر بعد از نماز جمعه سری به بازار می‏زد.5 جمله «واذكروا اللّه كثیرا» اشاره به یاد خدا است در برابر آن همه نعمت‏هایی كه به انسان ارزانی داشته.

    ج ـ وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ

    خَیْرُ الرَّازِقینَ؛ 6.

    و چون داد و ستد یا سرگرمی‏ای ببینند، به سوی آن روی آور می‏شوند و تو را در حالی كه ایستاده‏ای ترك می‏كنند. بگو: آنچه نزد خداست از سرگرمی و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترین روزی دهندگان است.

    و اما شأن نزول این آیه عبارت است از این‏كه: در یكی از سالهایی كه مردم مدینه گرفتار خشكسالی و گرسنگی و افزایش نرخ اجناس شده بودند دحیه7 با كاروانی از شام فرا رسید و با خود مواد غذایی آورده بود، در حالی كه روز جمعه بود و پیامبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم مشغول خطبه نماز جمعه بود، طبق معمول برای اعلام ورود كاروان طبل زدند و حتی بعضی دیگر آلات موسیقی را نواختند، مردم با سرعت خود را به بازار رساندند، در این هنگام مسلمانانی كه در مسجد برای نماز اجتماع كرده بودند خطبه را رها كرده و برای تأمین نیازهای خود به سوی بازار شتافتند، تنها دوازده مرد و یك زن در مسجد باقی ماندند(آیه نازل شد و آنها را سخت مذمّت كرد) پیامبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: اگر این گروه اندك هم می‏رفتند از آسمان سنگ بر آنها می‏بارید.8

    قل ما عندالله خیر من اللهو و من التجارة و اللّه خیر الرّازقین

    در این قسمت از آیه به رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم امر می‏كند كه مردم را به خطایی كه مرتكب شدند متنبه كند، و بفهماند كه كارشان چقدر زشت بوده، و مراد از جمله «ما عندالله» ثوابی است كه خدای تعالی در برابر شنیدن و موعظه در نماز جمعه عطا می‏فرماید و معنای جمله این است كه:

    به ایشان بگو آنچه نزد خدا است از لهو و تجارت بهتر است، برای اینكه ثواب خدای تعالی خیر حقیقی و دائمی و بدون انقطاع است و اما آنچه در لهو و تجارت است اگر خیر باشد خیری خیالی و غیردائمی است. علاوه بر این، چه بسا خشم خدا را در پی داشته باشد، همچنان كه لهو همیشه خشم خدای تعالی را در پی دارد.9 ثواب و پاداش الهی و بركاتی كه از حضور در نماز جمعه و شنیدن مواعظ و اندرزهای پیامبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و تربیت معنوی و روحانی عاید شما می‏شود قابل مقایسه با هیچ چیز دیگر نیست و اگر از این می‏ترسید كه روزی شما بریده شود اشتباه می‏كنید، خداوند بهترین روزی دهندگان است.10

    در آیه شریفه كه از كلمه «قائما» استفاده شده نشان می‏دهد كه پیامبر اسلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم ایستاده خطبه نماز جمعه می‏خواند. جابر بن سمره می‏گوید: من هیچ گاه رسول خدا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم را ندیدم كه نشسته خطبه بخواند، پس اگر كسی برایت حدیث كرد كه آن جناب نشسته خطبه خوانده دروغ گفته است11 و همچنین از عبدالله بن مسعود پرسیدند: آیا پیامبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم ایستاده خطبه می‏خواند؟ گفت: مگر نشنیده‏ای كه خداوند می‏گوید: «و تركوك قائما» تو را در حالی كه ایستاده بودی رها كردند.12 و در تفسیر الدرالمنثور آمده است كه ابن ابی شیبه از طاووس روایت كرده كه گفت: رسول خدا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و ابوبكر و عمر و عثمان همگی ایستاده خطبه می‏خواندند و اولین كسی كه بالای منبر نشست (و خطبه خواند) معاویة بن ابی سفیان بود.13

    د ـ  حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِین؛  ‏14

    بر نمازها و نماز میانه مواظبت كنید، و خاضعانه برای خدا به پا خیزید.

    در این كه منظور از «صلوة وسطی؛ نماز میانه» چیست مفسران اقوال زیادی را ذكر كرده‏اند، مرحوم علامه طباطبایی

    می‏فرماید:

    برخی آن را نماز جمعه دانسته‏اند.15

    شهید آیت‏ الله دستغیب رحمة ‏الله كه خود فدای این فریضه بزرگ الهی شده است در ذیل این آیه شریفه می‏ فرماید:

    بیشتر علما فرمودند «نماز میانه» نماز ظهر است؛ زیرا وقت آن در وسط روز و میان نماز صبح و عصر می‏باشد و در روایات فراوانی تصریح شده كه نماز میانه، نماز ظهر است. و در برخی روایات گفته شده مراد از نماز میانه، نماز جمعه است، و چون در روز جمعه نماز جمعه از ظهر كفایت می‏كند، بنابراین، نماز جمعه همان نماز میانه است كه مورد تأكید پروردگار است.16

    در اول كتاب مستدركات از امام باقر علیه ‏السلام روایت شده كه فرمود: منظور از نماز میانه در آیه، نماز جمعه است، و در غیر جمعه، منظور نماز ظهر است. نماز جمعه (یا ظهر) نخستین نمازی است كه رسول خدا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آن را خواند كه در وسط دو نماز (نماز صبح و نماز عصر) واقع شده است.17

    پی نوشت :

    1ـ جمعه، 9.

    2ـ تفسیر نمونه، ج 24، ص 126.

    3ـ تفسیر المیزان، ج 19، ص 461.

    4ـ المیزان، ج 19، ص 462.

    5ـ نمونه، ج 24، ص 128.

    6ـ جمعه، 11.

    7ـ دحیه ابن كعب كلبى از تجار مدینه بود كه بعدا به اسلام روى آورد.

    8ـ تفسیر نمونه، ج 24، ص 125؛ مجمع البیان، ج 9، ص 287.

    9ـ المیزان، ج 19، ص 463.

    10ـ تفسیر نمونه، ج 24، ص 129.

    11ـ المیزان، ج 19، ص 467، نمونه، ج 24، ص 130.

    12ـ تفسیر نمونه، ج 24، ص 130.

    13ـ المیزان، ج 19، ص 467.

    14ـ بقره، 238.

    15ـ المیزان، ج 19، ص 465.

    16ـ جمعه و نماز یا جهاد هفتگى، عبدالحسین دستغیب.

    17ـ به نقل از یك بررسى تحقیقى و استدلالى پیرامون نماز جمعه، تألیف آیت‏الله سیداسماعیل حسینى مرعشى، ص 60.

     

     

اپلیکیشن موبایل
خوشحالیم که میتونم توی موبایل هم همراه شما باشم. تا الان تونستم نسخه اندروید و آیفون رو آماده کنم . دانلود کنید نصب کنید لذت ببرید …

 

 

 

منوی کاربری